Het Nederlandse zorglandschap verandert. Niet alleen de zorgvraag verandert (denk aan de vergrijzing, toename van de daaraan gerelateerde chronische ziekten en de toenemende mondigheid van mensen). Maar ook het aanbod verandert mee. Denk maar aan de Medische Technologie (MedTech), de medische infrastructuur (Ziekenhuizen die fuseren en specialiseren en de privéklinieken).
Vroeger was een huisarts een dorps- of wijkdokter die 24/7 bereikbaar was, het gehele gezin kende van vader tot moeder, die zoon en dochter ter wereld bracht én kleinzoon én kleindochter. Die tijd ligt ver achter ons. Alleen de generatie van 50 jaar en ouder kent nog deze huisarts. De nieuwe generaties, de generaties die opgroeien met het internet, Facebook en Instagram kennen deze huisarts absoluut niet. En dat hoeft ook niet. De nieuwe generatie patiënt wil sneller, veiliger en makkelijker!
De nieuwe generatie die opgroeit met Instagram, Tiktok, Facebook, online (school)roosters en digitaal ingeleverde werkstukken willen vooral snel en makkelijk geholpen worden. Deze generatie deelt gemakkelijk informatie die via Google gevonden wordt. Deze generatie heeft in vele gevallen zelf al het voorwerk gedaan en weet vaak precies wat hij of zij wil.
We leven in een tijd dat winkels, reisorganisaties, vliegmaatschappijen en Deliveroo’s heel handig inspelen op de technieken die momenteel beschikbaar zijn. Ook in de medische wereld zie je deze beweging. Zij het veel en vele malen langzamer dan in de commerciële wereld.
Inmiddels kun je bij behoorlijk wat huisartsenpraktijken en huisartsen zelf je afspraak online regelen, je herhaal recept aanmaken of je E-consult met de huisarts starten. Maar let op! Bij heel veel huisartsen ook (nog) niet!
Als je daarom naar een andere gemeente of stadsdeel verhuist, let daarom dan goed op een aantal zaken:
De website van de huisartsenpraktijk
Kijk op de website van de huisartsenpraktijk. Ziet deze er verzorgd uit? Heeft deze een eigen URL of is het een eenheidsworst zoals veel andere huisartsenpraktijken? Zijn er foto’s geplaatst bij de medewerkers? Zijn alle categorieën gevuld of zijn deze leeg? Bij veel huisartsenpraktijken zie je nog dat een categorie leeg gelaten is. Er staat bijvoorbeeld niets bij ‘Praktijkinformatie’. Dit kan natuurlijk niet. En dat je in kunt loggen betekent niet gelijk dat je ook online een afspraak kunt maken. Bel de praktijk hierover op en vraag het aan de assistente!
Inschrijfformulier
Kun je bij jouw nieuwe huisarts online inschrijven of moet je nog een formulier ophalen, thuis invullen om vervolgens weer in de huisartsenpraktijk in te leveren? Dit is al een voorteken. Elke beetje website heeft formulier toepassingen. Ook de eenheidsworsten. Kun je niet digitaal inschrijven, vergeet al het andere ook dan maar!
Patiënten omgeving en dossier inzien
Per 1 juli 2020 is het voor de huisartsenpraktijken verplicht om inzage in het medische dossier te geven. Minimaal de zg. ‘E’ (Evaluatie) en de ‘P’ (Plan) regel moeten van een bezoek aan de huisarts zichtbaar gemaakt worden voor de patiënt. Dit om zo nog eens na te kunnen lezen wat de huisarts allemaal over jouw klacht(en) gezegd heeft en wat de volgende stappen zijn
Afspraak maken met de huisarts
Kun je online een afspraak maken met de huisarts? En zo ja, zijn er voldoende plekken in de agenda vrij gegeven? Kun je ook digitaal met de huisarts in gesprek via beeldbellen? Hoe gemakkelijk is het om van je studeer- of werkplek of gewoon vanuit je luie stoel, met de huisarts in gesprek te gaan? Kun je gemakkelijk een plekje op je arm fotograferen en uploaden op de website om aan de huisarts te laten zien? En hoeveel tijd heb je tijdens een (beeld)consult?
Hoe makkelijk is het überhaupt om met de huisarts in contact te komen? Vertelt een wachtrij jou hoeveel wachten je nog voor je hebt. Of duurt het lang voordat je iets verneemt?
Chatfunctie
Westbroekerplas heeft het nog niet maar is wel bezig met een Chatfunctie. Zodra je op de website komt verschijnt er een Chatbox. Je vult je naam, je achternaam, je geboortedatum in en je geeft aan of je al patiënt bent of nog niet. Eén van de assistenten beantwoord jouw vraag zodra er een assistente beschikbaar is. Super gemakkelijk en je hoeft niet aan de telefoon te wachten!
Kortom, bekijk even goed de website van de huisarts en de huisartsenpraktijk voordat je als patiënt gaat inschrijven. Let vooral op de gehele digitale omgeving. Sluit deze aan bij jouw wensen?
Uw gezondheid is onze missie
Praktijk bereikbaar: maandag T/M vrijdag van 8.00 uur tot 17.00 uur
assistente@westbroekerplas.nl
Telefoon 023 - 538 3272
OPTIE 1
voor spoed / dringende zaken
OPTIE 2
receptenlijn
HUISARTSENPRAKTIJK WESTBROEKERPLAS
Vromaadweg 149
1991 RZ VELSERBROEK
0 reacties