Praktijkinformatie
Openingstijden
De praktijk is iedere werkdag geopend van 8.00u – 17.00u.
Wegens overleg en pauze zijn wij telefonisch alleen voor spoed bereikbaar tussen:
10.00u- 10.30u
12.00u- 14:00u
Vanaf 16.30u proberen wij de dag af te ronden. Belt u dan alleen als uw vraag niet kan wachten tot de volgende werkdag.
In geval van spoed kunt u bellen en optie 1 kiezen of op de bel bij de balie drukken.
Wij komen u dan zo spoedig mogelijk helpen.
Spoedgevallen
Spoedgevallen tijdens openingstijden
Indien er sprake is van een spoedgeval belt u de praktijk 023- 538 32 72 en kiest u in het keuzemenu voor optie 1.
Bij verwondingen of spoedeisende klachten kunt u direct naar de praktijk komen. Als u belt of laat bellen dat u eraan komt, dan houden wij rekening met uw komst.
Afhankelijk van de situatie kan de assistente u adviseren NIET naar de praktijk te komen, maar de arts met spoed naar u toe te sturen.
Spoedpost/Huisartsenpost
Als u ’s avonds, ’s nachts of in het weekend dringend medische zorg nodig heeft, wat niet kan wachten tot de praktijk weer open is, kunt u contact opnemen met
Spoedpost Spaarne Gasthuis telnr. 023-2242526
Locatie NOORD: Vondelweg 999, Haarlem
Locatie ZUID: Boerhavelaan 22, Haarlem
De spoedpost is geopend op werkdagen van 17:00 uur tot 08:00 uur en op zaterdag, zondag en op feestdagen de gehele dag en nacht.
Houdt uw verzekeringsgegevens bij de hand als u contact opneemt met de spoedpost.
Bij een levensbedreigende situatie belt u 112!
- Als iemand bewusteloos is.
- Bij slagaderlijke bloeding.
- Bij ernstige allergische reacties, hevige benauwdheid en het inademen van hete gassen of lucht, rook of vuur.
- Als iemand pijn op de borst of onbekende hartklachten heeft en al eerder hartklachten heeft gehad.
- Als je een beroerte vermoedt: mond, spraak, arm: beroerte-alarm.
- Bij shock, ophoesten of braken van bloed met veel bloedverlies.
- Bij hevige hoofdpijn na een ongeval, beroerte of epileptische aanval.
- Als iemand suf wordt bij onderkoeling of oververhitting.
- Bij ernstige brandwonden.
Afspraak maken
Spreekuur op afspraak
De huisartsen hebben dagelijks spreekuur, hiervoor is het nodig om een afspraak te maken. Dit geldt ook voor het assistentenspreekuur.
Een (beeldbel) afspraak maken kan via Mijngezondheid.net of telefonisch bij de assistente. Heeft u een ernstige klacht, zoals bijvoorbeeld ‘pijn op de borst’, waarvan u denkt dat u nog dezelfde dag gezien moet worden? Dan raden wij u aan om op tijd te bellen. De doktersassistente gaat u een aantal vragen stellen (dit heeft de technische naam ’triëren). De assistente is hier voor opgeleid. Zij zal (soms samen met huisarts), beoordelen of het noodzakelijk is. Plaatsen in de agenda worden op basis van ‘Urgentie’ gepland.
Urgentie
Ook bij het bespreken van ‘Niet urgente’ klachten worden een aantal vragen gesteld om de ernst in te schatten. Ook wordt op deze manier gekeken hoe snel u gezien moet worden en hoeveel tijd er nodig is. Hierbij volgen wij de richtlijnen van de NHG.
Alle medewerkers van de praktijk zijn verplicht om vertrouwelijk met uw informatie om te gaan.
Indien u liever niet wilt vertellen over uw klacht, zal de assistente een afspraak plannen voor de eerstvolgende reguliere plek.
Beeldbellen
Heeft u een lichamelijk klacht waarvan u verwacht dat u niet lichamelijk onderzocht hoeft te worden, is het sinds kort mogelijk om een beeldbel afspraak te maken. Dit is handig wanneer u moeilijk op de praktijk kunt komen of tijd wilt besparen. Ook het bespreken van uitslagen van het lab kan in de meeste gevallen via beeldbellen. Probeer het eens! U kunt het ook zelf inplannen via mijngezondheid.net of via uw MedGemak app op uw telefoon!
Meer tijd reserveren
Voor een afspraak staan 15 minuten gereserveerd. Indien u meer tijd nodig denkt te hebben, u 2 klachten heeft, of als u met meerdere personen komt, kunt u (in overleg met de assistente) een dubbele afspraak maken.
U komt niet op de geplande tijd van uw afspraak
Indien u een afspraak maakt en niet komt opdagen, of als u niet afbelt binnen 12 uur voor de afspraak, dan zijn wij genoodzaakt € 12,21 voor een enkel consult en € 24,43 voor een dubbel consult in rekening te brengen.
Consult op afstand
Voor eenvoudige vragen of overleg met de huisarts over een klacht die al gezien is, kunt u op verschillende manieren contact opnemen met de huisarts:
- een consult op de praktijk plannen via Mijngezondheid.net.
- een videoconsult plannen via Mijngezondheid.net.
- een e-consult versturen (MGn), evt. met foto’s van een zichtbare klacht (antwoord binnen 3 werkdagen)
- een telefonische afspraak via de assistente.
Bij een telefonische afspraak streven wij ernaar om te bellen tussen 12.00u – 14.00u.
Echter kan het ook gebeuren dat een huisarts daarvan afwijkt. Bijvoorbeeld als er iets dringends tussendoor komt of als er juist een afspraak uitvalt.
Huisbezoek
In de huisartsenpraktijk zijn de mogelijkheden voor onderzoek en behandeling beter dan bij u thuis. Daarom heeft het de voorkeur om u op de praktijk te onderzoeken.
Wanneer het wegens medische redenen niet mogelijk is om zelf naar de praktijk te komen, dan kan de huisarts u ook thuis bezoeken. De assistente beoordeelt, eventueel samen met de huisarts, of er een huisbezoek afgelegd wordt.
Het huisbezoek is niet bedoeld voor mensen die geen tijd of geen vervoer hebben om naar het gewone spreekuur te komen.
De assistente beoordeelt, eventueel samen met de huisarts, of een huisbezoek afgelegd wordt.
Huisbezoeken worden in de regel uitgevoerd tussen 13.30u-14.30u
Wilt u een huisbezoek? Dan verzoeken wij u deze uiterlijk dezelfde dag voor 10:00 uur aan te vragen bij de assistente.
Verwijsbrieven
Een verwijzing voor een specialist verloopt via de huisarts. Tegenwoordig verwijzen wij zoveel nagenoeg alles digitaal.
Bij het verzenden van de verwijzing naar de zorgverlener, wordt de verwijzing ook per email naar u toegestuurd. Het is daarom niet meer nodig om verwijzingen op te halen aan de balie.
Zorg er dus altijd voor dat uw actuele emailadres en 06nummer bij ons bekend zijn. U krijgt namelijk per sms een beveiligingscode om de verwijzing te kunnen openen.
Soms ligt het verwijzen ingewikkelder. Bijvoorbeeld als een specialist wil dat u verwezen wordt naar een andere specialist, als u een second opinion wil of als u al een verwijzing hebt, maar deze nooit hebt gebruikt.
Op de website verwijsafspraken.nl vindt u afspraken die hierover zijn gemaakt om de huisarts te ontlasten.
Routebeschrijving
Uw gezondheid is onze missie
Praktijk bereikbaar: maandag T/M vrijdag van 8.00 uur tot 17.00 uur
HUISARTSENPRAKTIJK WESTBROEKERPLAS
Bezoek- en postadres
Vromaadweg 149
1991 RZ VELSERBROEK